Leysin  Zwitserland
Col La Berneuse
Aigle

zaterdag  16 juli 2005:

De zomervakantie staat op het punt van beginnen. Oorspronkelijk doel was de zgn. Italiaanse "Bloemen Riviéra" aan de Ligurische zee, om precies te zijn: Cinque Terre. Het gebied daar, zou qua wandelen en zonnen vergelijkbaar zijn met onze voorjaarsvakanties aan de Côte D'Azur. Maar om er in één dag naar toe te rijden vind ik te veel gevraagd. Daarom willen we de eerste week onze vakantie starten "ergens op de weg er naar toe!"

Middels een zoektocht op internet is de keuze gevallen op Leysin, aan het Meer van Genéve in Zwitserland. We huren het appartement van de familie Brinkhorst in Hengelo. De boeking, informatie en afhandeling verlopen soepeltjes. Eén week voor vertrek hebben we de sleutel en alle benodigde informatie in huis. Het appartement heeft een volledig woningprogramma op de derde verdieping met een balkon van 18 m2 op het zuiden. Binnen hebben we de beschikking over alle comfort van thuis inclusief een vaatwasmachine, sateliet-tv en magnetron.

Om 06.00 uur loopt het wekkertje af en drie kwartier later rijden we het dorp uit. "Bang" voor de fileproblemen rondom Antwerpen kiezen we voor een omweg van circa 40 km. Via Maastricht, Luik, Luxemburg, Saarbrücken, Strassbourg, Basel en Bern willen we de plaats van bestemming bereiken. Op papier simpel, de praktijk blijkt anders! En wederom ligt de bottle-neck in België waar het oponthoud weer ongekend is. Voor de 975 kilometer tussen Kapelle en Leysin hebben we totaal 11 uur nodig!
Maar als je de reisdag ook als vakantiedag ziet is er dus niet zo veel aan de hand!

We slepen onze koffers en andere materialen naar de lift en installeren ons 3-hoog. Wát een schitterend uitzicht hebben we van ons balkon op de schitterende bergen!

omgeving Montreux1.jpg (133853 bytes) omgeving Montreux2.jpg (193292 bytes) balkonzicht1.JPG (265164 bytes) balkonzicht5.JPG (176927 bytes) balkonzicht3.JPG (250407 bytes) balkonzicht4.JPG (142509 bytes) ontbijt2.jpg (253654 bytes)
omgeving Montreux balkonzicht   ontbijten op het balkon

's Avonds hebben we even wat rond gelopen in het dorp: kijken waar we redelijk kunnen eten, brood kunnen halen, etc. De eerste indruk is dat Leysin een echt oud bergdorpje is, vergelijkbaar met het voor ons bekende Serfaus in Oostenrijk. Het is wel enkele keren groter dan Serfaus.

Leysin-dorp1.JPG (243451 bytes) Leysin-dorp2.JPG (185871 bytes) Leysin-musee du fromage1.JPG (297945 bytes) Leysin-musee du fromage2.JPG (263045 bytes) Leysin-musee du fromage3.JPG (142524 bytes)
woning in het dorp woning in het dorp Musée du fromage Musée du fromage Musée du fromage

zondag  17 juli 2005:

Vandaag bezoeken we de VVV van Leysin en maken meteen onze eerste wandeling naar
de Prafandaz  op 1580 meter. De weg er naar toe is een smalle geasfalteerde weg. Een redelijk gemakkelijke wandeling dus om mee te starten. We lopen ook nog even in de richting van de Solacyre (1845 m), maar breken deze tocht na enkele honderden meters af. Het is genoeg geweest voor vandaag.

wandelingsolacyre.jpg (184713 bytes)
naar de Prafandaz1.JPG (262302 bytes) naar de Prafandaz2.JPG (150514 bytes) op weg naar de Solacyre1.JPG (367126 bytes) op weg naar de Solacyre2.JPG (337530 bytes)
op weg naar de Prafandaz op weg naar de Solacyre

maandag  18 juli 2005:

wandelingveyges.jpg (90702 bytes)

We willen nu eigenlijk wel de tocht die we gisteren begonnen zijn naar de Solacyre afmaken en eventueel verlengen naar de top van La Riondaz (1980 m). We gaan eerst een stuk met de auto naar boven en parkeren daar op een klein terreintje. Als we willen starten kijk ik naar de dreigende lucht en herinner me de weersvoorspelling van gisteravond: onweer! En daar ben ik - zeker in de bergen - toch niet echt van gecharmeerd. Ik besluit dus terug te gaan naar het dorp. Lijkt geen onverstandige beslissing want nog geen 10 minuten later horen we de eerste donder en begint het te regenen. 's Middags ondernemen we een nieuwe wandelpoging. We kiezen voor "rondom het dorp". We lopen eerst richting Veyges. Op de terugweg willen we naar Prelan. Helaas hebben de routemakers vergeten een aantal borden te plaatsen. Onze weg loopt dood in een bos.

We merken hoe snel het weer in de bergen kan omslaan. Zó lopen we te zweten in de zon en nog geen 5 minuten later heeft regen, onweer en bliksem ons bereikt. En weer 5 minuten later wordt de lucht weer blauw. Nadat we onze broodjes gegeten hebben begint het ineens onstuimig te waaien! De wolken boven ons draaien wild! We besluiten naar huis terug te gaan. Als we thuis op het balkon zitten duurt het niet lang of het begint weer te regenen. 's Avonds op het journaal zien we dat het behoorlijk gespookt heeft in de buurt van Vevey, enkele tientallen kilometers verder op: grote hagelstenen, auto's gedeukt door vallende bomen, huizen beschadigd en de wijnoogst geruïneerd. Het kan niet anders dan dat de wind die wij 's middags zo onstuimig voelden, een uitloper was van de windhoos die hier in de buurt langs trok. Wij zijn er dus nog goed van af gekomen!

dinsdag  19 juli 2005:

Het weer is al een beetje opgeknapt. Nog wel half tot zwaar bewolkt, maar de zon laat zich ook regelmatig zien; het is  in ieder geval een prachtige temperatuur om bij te wandelen. De keus is gevallen op Les Fers (1677 m). Het is een leuke route. Verschil met het wandelen in Serfaus (Oostenrijk) is , dat de wegen hier breder en geasfalteerd zijn. Misschien heeft dat te maken met het feit dat we hier nog niet zo erg hoog zitten en de bevolking nog gebruik maakt van deze wegen. Na zo'n anderhalf tot twee uur wandelen komen we aan in Chalet Les Fers waar de koffie heerlijk smaakt. Rond half vijf zijn we terug in ons appartement, nog ruim op tijd om de laatste 30 kilometer van de allerlaatste bergetappe in de Tour de France te kunnen volgen.

wandelinglesfers ea.jpg (140864 bytes)

op weg naar Les Fers1.JPG (196790 bytes) op weg naar Les Fers2.JPG (238604 bytes) op weg naar Les Fers3.JPG (253548 bytes) op weg naar Les Fers4.JPG (314738 bytes) op weg naar Les Fers5.JPG (192671 bytes)
route naar Les Fers route naar Les Fers route naar Les Fers route naar Les Fers route naar Les Fers
op weg naar Les Fers6.JPG (254438 bytes) op weg naar Les Fers8.JPG (255477 bytes) op weg naar Les Fers9.JPG (154261 bytes) op weg naar Les Fers10.JPG (317393 bytes) op weg naar Les Fers7.JPG (239039 bytes)
Chalet Les Fers een bakje koffie... een bakje koffie koeien koeien

woensdag  20 juli 2005:

Na drie dagen wandelen bezoeken we nu de stad Montreux, bekend van het jaarlijkse festival ("Roos van Montreux"). Omdat we ook weleens met een treintje door de bergen wilden is dit een uitgelezen kans. We stappen op in Leysin-Village. Op ons uitstappunt Aigle wordt het wat verwarrend. Het treintje stopt bij een stationnetje. De machinist stapt uit, zet zich aan de andere kant van de trein "op de bok" en rijdt vervolgens het stadje door om op een parkeerplaats bij het station van Aigle te stoppen.Daar "glijden" we met een supermooie trein verder naar Montreux.

trein leysin.jpg (26820 bytes)

Trein bij Leysin1.JPG (356474 bytes) Trein bij Leysin2.JPG (274634 bytes) treintunnel1.JPG (306582 bytes) treintunnel2.JPG (304197 bytes)
bergtreintje Leysin bergtreintje Leysin tunnel tunnel
treintunnel3.JPG (313857 bytes) Leysin-station.JPG (180223 bytes) station Aigle.JPG (162953 bytes) station Montreux.JPG (184437 bytes)
tunnel station Leysin-village station Aigle station Montreux

Eenmaal het station uit lopen we richting Meer van Geneve (Lac Léman). Daar kun je kilometers langs de boulevard lopen. Nu zien we ook de gevolgen van de windhoos die hier enkele dagen geleden langs trok (zie maandag 18 juli). Planten zijn gemillimeterd, bomen hebben takken zo dik als bovenarmen verloren, ontwortelde bomen, afgewaaide daken en glasschade door de grote hagelstenen..

storm bomen5.JPG (371076 bytes) storm bomen2.JPG (327690 bytes) storm bomen3.JPG (350340 bytes) storm bomen4.JPG (334738 bytes) storm bomen1.JPG (340047 bytes)
ontwortelde bomen ontwortelde bomen ontwortelde bomen planten gemillimeterd planten gemillimeterd
storm kerk2.JPG (168103 bytes) storm kerk1.JPG (351984 bytes) storm-glas1.JPG (147449 bytes) storm dak1.JPG (139577 bytes) storm dak2.JPG (176582 bytes)
schade glas-in-lood-ramen schade glas-in-lood-ramen glasschade station afgewaaid dak dak wordt verwijderd

Wij hebben in Montreux een zonovergoten dag gehad, waarbij we kilometers langs de boulevard van Lac Leman hebben gelopen. Daarbij hebben wij genoten van prachtige uitzichten, mooie gebouwen, nieuw jong leven, oude (rader)boten, picknicken, mooi beeldhouwwerk en heerlijke terrasjes.

M o n t r e u x     -   de stad

stad Montreux6-Freddy Mercury.JPG (206818 bytes) stad Montreux3.JPG (175663 bytes) stad Montreux4.JPG (265049 bytes) stad Montreux1.JPG (239788 bytes) stad Montreux5-Wladimir Nabokov.JPG (293355 bytes)
zanger Freddy Mercury doorkijkje naar Lac Léman schitterend hotel winkelstraat schrijver Wladimir Nabokov

M o n t r e u x     -   Lac Léman

(meer van Genéve)

LacLeman1.JPG (173830 bytes) LacLeman2.JPG (318825 bytes) LacLeman3.JPG (288785 bytes) LacLeman4.JPG (253477 bytes) LacLeman5.JPG (119454 bytes)
LacLeman6.JPG (174474 bytes) LacLeman8.JPG (298325 bytes) LacLeman7.JPG (334610 bytes) LacLeman - La Suisse2.JPG (173273 bytes) LacLeman - La Suisse1.JPG (153899 bytes)

donderdag  21 juli 2005:

We willen met de auto "naar boven rijden". We hebben daar een parkeerplaats ontdekt van waaruit we weer naar andere toppen kunnen lopen. We gaan op weg naar Le Temeley (1705 m). Over gemakkelijk begaanbare asfaltweg met een lichte stijging. Na ongeveer drie kwartier komen we aan bij Chalet Le Temeley.

route Le Temeley1.JPG (261008 bytes) route Le Temeley2.JPG (167915 bytes) valschermspringer1.JPG (124420 bytes) route Le Temeley3-chalet.JPG (229948 bytes)

We vinden onze inspanningen nu nog niet groot genoeg om het al met een kopje koffie te belonen.
We lopen door naar het tweede doel deze dag: Lac D'Aï. Daarvoor moeten we een pittige beklimming ondernemen en komen even later aan bij het meertje. De route is een mooie wandeling met prachtige vergezichten. De top van de Aï ziet er als een indrukwekkende kolos uit.

Route Aï 1.JPG (256243 bytes) Route Aï 2.JPG (265050 bytes) Route Aï 3.JPG (183265 bytes) Route Aï 4.JPG (260374 bytes)
prachtige vergezichten
Route Aï 8.JPG (333067 bytes) Route Aï 7.JPG (313850 bytes) Route Aï 5.JPG (255629 bytes) Route Aï 6.JPG (225850 bytes) Route Aï 12.JPG (187134 bytes)
linkerberg is de Aï van de andere kant gezien
Route Aï 10-huisjes.JPG (276199 bytes) Route Aï 11-huisjes.JPG (319089 bytes) Route Aï 9-lelac.JPG (296639 bytes) Route Aï 9-lelac3.JPG (253065 bytes) Route Aï 9-lelac2.JPG (301867 bytes)
woningen..... of  stallen voor het vee....? Le Lac d'Aï gezien vanaf de Berneuse niet groot, wel mooi!

wandeling berneuse.jpg (152814 bytes)

Nu we bij Lac D'Aï aangekomen zijn is de afstand tot La Berneuse (2048 m) binnen handbereik. We zijn nog 25 minuten verwijderd van de top waar het "Restaurant Tournant Panoramique" gebouwd is. Het is één van de drie Europese restaurants dat volledig om zijn as kan draaien. In anderhalf uur ben je één keer helemaal rond geweest. In juli en augustus kun je elke vrijdag- en zaterdagavond "meedraaien" onder het genot van een prachtig diner. Je kunt dan de zonsondergang meemaken. Omdat dit vrij uniek is, hebben maar al vast een tafeltje voor twee gereserveerd!

Berneuse2.JPG (276590 bytes) Berneuse3.JPG (175646 bytes) Berneuse4-lacleman.JPG (135730 bytes) Berneuse5-afdaling1.JPG (158341 bytes) Berneuse6-afdaling2-lacleman2.JPG (161839 bytes)
vergezichten gezien vanaf de Berneuse op de achtergrond Lac Léman, of te wel: het Meer van Genéve

Mayen.JPG (235143 bytes)

Het "uitstapje" naar de Berneuse was niet gepland, maar wel de moeite waard. We gaan nu verder met de oorspronkelijk geplande tocht: Le Lac de Mayen! Nou ja, een meer? Het lijkt niet veel meer dan een flinke drinkplas voor het vee. We waren er bijna ongemerkt aan voorbij gelopen. Vanaf deze plaats keren we terug naar de parkeerplaats en hebben we een voldaan gevoel over deze mooie tocht!

Mayen2.JPG (255886 bytes)

vrijdag  22 juli 2005:

Vanwege een wat tegenstribbelende spier in mijn lies gaan we deze dag maar niet meer aan de wandel. In plaats daarvan nemen we weer het bergtreintje om de stad Aigle te gaan bezoeken. Vóór we weggaan vraagt Annelies - attent en bijdehand als altijd - of het nu wel zeker is dat ons diner boven op de Berneuse in het Restaurant Tournant Panoramique vanavond doorgaat. Ze heeft op het affiche nl. ontdekt dat de datum 23 juli is i.p.v. 22 juli en dan zitten we al in Italië. Bij navraag blijkt de restauranthouder zich inderdaad een dag vergist te hebben. Jammer, maar helaas! Voorlopig doen we het dan nog maar met de indrukken in het enige draaiende restaurant dat wij ooit bezochten: de Fernsehturm op de Alexanderplatz in Berlijn. Ook zeer de moeite waard!

Aigle-stad.JPG (284438 bytes) Aigle-kasteel-uitzicht door kijkgat.JPG (114709 bytes) Aigle-kasteel-omgeving-wijnbouw2.JPG (304657 bytes) Aigle-kasteel-omgeving-wijnbouw1.JPG (316757 bytes)
Aigle gezien vanuit de trein
juist voor binnenkomst
Aigle gezien vanuit
kijkgat kasteel
omgeving Aigle: wijngaarden

Aigle is als stadje (of is het gewoon een bergdorpje?) niet geweldig groot en interessant om te bekijken. Het enige interessante is het Chateau D'Aigle. In dit kasteel is tevens een wijnmuseum ingericht. In de diverse kamers zijn dan allerlei onderdelen te zien die te maken hebben met de wijnbouw, het wijn maken en de wijnfeesten. Nooit geweten dat in Zwitserland ook wijn gemaakt wordt. Ik ga dus maar eens op zoek naar een fles Aigle!

Aigle-kasteel.JPG (275357 bytes) Aigle-kasteel-gebouw4.JPG (204734 bytes) Aigle-kasteel-gebouw2.JPG (249771 bytes) Aigle-kasteel-gebouw1.JPG (235672 bytes) Aigle-kasteel-gebouw3.JPG (269264 bytes)
Chateau DÁigle de toren de toren wandelgang deel binnenplein

Sinds 1976 is in het Kasteel van Aigle ( "Het Tiendenhuis") het wijn- en wijngaardmuseum ondergebracht. Ook zijn er een drietal zalen ingericht voor het publiek om recepties, banketten en/of semenaria te geven.

Aigle-kasteel-wijnmuseum1.JPG (151531 bytes) Aigle-kasteel-wijnmuseum2.JPG (120267 bytes) Aigle-kasteel-wijnmuseum3.JPG (182143 bytes) Aigle-kasteel-wijnmuseum4.JPG (138651 bytes) Aigle-kasteel-wijnmuseum5.JPG (122907 bytes)
kopie schilderij Kluber in de top van de toren Le repas de Bachus
16e eeuw - metaal
bedienen van de wijnpers wijnkelder
avondkleuren.JPG (94899 bytes)
avondrood kleurt
de bergen rood

Met het bezoekje aan Aigle is ons eerste deel van de vakantie voorbij. We hebben het prima naar onze zin gehad. Morgen gaan we wat verder naar het zuiden: In de Golf van Genua vinden we daar de Riviéra Di Levante, bij ons meer bekend als de Italiaanse Bloemenriviéra. De vooruitzichten zijn goed: droog, zonnig en rond de 30 graden. Wil je ook weten hoe we daar hebben gehad, klik dan op