het vertrek Vienne camping "La Baume" Frejus / St. Raphael Cap du Dramont
Pic du Cap Roux Saint Tropez Gorges du Blavet Monaco Col des Sacs
Draguignan  Lac de l'Avelan  flora en fauna alle mensen ....

Die verdomde Belgen toch ook.....                                                                                                                    29 en 30 april 2005.

Je weet dat de ring om Antwerpen deels is afgesloten.....Je kiest dus voor een andere route (Gent -Brussel), zodat je niet al te veel tijd zult verliezen op een lange reis.

Dan blijkt dat de ring om Brussel mogelijk nog meer vertraging oplevert dan een ritje om Antwerpen heen! En dan hebben we het nog niet gehad over de 40 kilometer - ergens ná Namen - waar je niet harder mag rijden dan 70 km/uur ivm werkzaamheden en het rijden over één smalle strook. En aan het einde daarvan worden we een aantal keren minutenlang tot totale stilstand gedwongen. Niemand weet waarom! Er is niets bijzonders te bemerken, behoudens dan drie stromen stilstaande auto's.

Dit allemaal is de reden dat we pas 13.40 uur aan de eerste goedkope benzinepomp staan in Luxemburg: slechts 370 kilometer vanaf het vertrekpunt in Kapelle, maar wel 6 uur later!!  We hebben één mazzeltje: de broekspijpen kunnen worden afgeritst, want het mooie weer kondigt zich hier al aan!

De volgende honderden kilometers gaan gelukkig wat voorspoediger; vanaf Nancy zoeven we over de "péage" en dat wil wel vlotten. Rond zeven uur 's avonds melden wij ons bij het IBIS-hotel in Vienne om er daar achter te komen - wat wij al vermoedden - dat wij hadden geboekt voor een Ibis-hotel in Chassée-sur-Rhône, één afslag eerder. Maar op ons verzoek heeft de receptioniste contact opgenomen met haar collega in Chassée-sur-Rhône en een overboeking verzorgd.

Vienne ligt zo'n 20 km. ten zuiden van Lyon. We rijden net tijdens spitsuur - 3 rijen dik - door Lyon. Ongelooflijk wat het hier stinkt naar de uitlaatgassen. Wat verder ook opvalt is dat er een grote raffinaderij aan de rand van de stad gebouwd ligt. Ondenkbaar in een Nederlandse situatie.

Omdat het schitterende zomerweer ons nog naar buiten lokte, zijn we Vienne wat gaan bekijken. Al snel wisten we dat we de volgende dag iets later zouden gaan vertrekken omdat we in ieder geval nog een aantal dingen wilden doen: de uitgebreide weekmarkt  bezoeken, nog even langs de Rhône  lopen en de gigantisch grote kathedraal  gaan bekijken.

Rond 21.00 uur zitten wij buiten op het terras van een Turks restaurantje kebab, frites en salade te eten! Een afgeladen vol bord, prima van smaak en  voor een miniprijsje! En het is nog ruim 20 graden buiten! Hoe bedoel je "als God in Frankrijk......?.

Vienne Vienne-straatbeeld.jpg (117461 bytes) Vienne-straatje.jpg (119789 bytes) Vienne-gesneuvelden WO 1 en 2.jpg (134062 bytes) Vienne-tempel van Augustus en livia.jpg (133309 bytes)
verkeersweg  straatje  beeld gevallen WO 1en 2 tempel van
Augustus en Livia
Vienne-toren.jpg (143704 bytes) Vienne-poort.jpg (122202 bytes) Vienne-markt1.jpg (172082 bytes) Vienne-markt2.jpg (154676 bytes) Vienne-markt3.jpg (168788 bytes)
toren  poort markt  markt  markt
Vienne-de Rhône1.jpg (85853 bytes) Vienne-de Rhône3.jpg (134833 bytes) Vienne-de Rhône2.jpg (102749 bytes) Vienne-Cathédrsale St. Maurice.jpg (140837 bytes) Vienne-Cathédrsale St. Maurice-interieur.jpg (152894 bytes)
Rhône  Rhône  Rhône  kathedraal - exterieur kathedraal - interieur

È

30-04-05:    Na een prima petit-déjeuner gaan we de dingen bezoeken die we ons de dag ervoor hebben voorgenomen. We hebben tot 12.00 uur de tijd. Daarna moeten we uitgechecked zijn. De markt strekt zich uit over een viertal straten, zijstraten en pleinen, tjokvol kramen: niet geteld moeten het er toch enkele honderden zijn! Vooral de groentenmarkt is gezellig, alleen al vanwege de inspanningen die de verkopers zich getroosten om hun spullen te verkopen.
De Rhône is op deze plaats een vrij snel stromende en brede rivier waarover je een prachtig uitzicht hebt. De kathedraal, die één straat lang is, is imposant. Van binnen is er echter niet al te veel te beleven: wel zijn er diverse mooie zijaltaartjes in de lengterichting van de kerk geplaatst en zijn ook de glas-in-lood-ramen mooi.
Om 12.00 uur beginnen we het tweede deel van de route richting Fréjus. Deze keer hebben we ervoor gekozen de Route Nationale te rijden. Duurt wel wat langer, maar de omgeving is zoveel mooier én we hebben de tijd. Wij rijden richting Valence, en via Montelimar naar Orange. Daar gaan we weer de Péage op, omdat we anders wel erg laat op de camping aan zullen komen.

Ná 3 jaar camping "Pins Parasols" zijn we nu (noodgedwongen) uitgeweken naar "de overburen": camping "La Baume". Alles is hier vele malen groter dan op Pins Parasols. Hier een incheckbalie waar 5 receptionisten klaar zitten om de toestroom aan recreanten snel en effectief te kunnen verwerken. De plattegrond van de camping laat al gauw tegen de duizend staanplaatsen aan tenten, caravans, mobile homes en huisjes zien. En tóch allemaal zó weggezet dat het volledige privacy waarborgt. We zijn dan ook wel tevreden met ons plaatsje.

LaBaume-zwembad1.jpg (242072 bytes) LaBaume-zwembad2.jpg (168615 bytes) LaBaume-zwembad3.jpg (106291 bytes) LaBaume-zwembad4.jpg (103927 bytes) LaBaume-zwembad5.jpg (144961 bytes)
diverse zwembaden
LaBaume-toiletgebouw2.jpg (133083 bytes) LaBaume-toiletgebouw1.jpg (178937 bytes) LaBaume-caravan Annelies.jpg (168335 bytes) LaBaume-Louis3.jpg (187910 bytes) LaBaume-Louis.jpg (174257 bytes)
toiletgebouw "onze" caravan

È

01-05-05:    De zon heeft moeite om de bewolking weg te branden. Dat lukt pas rond een uur of half drie. Dan hebben we de Provencaalse markt intussen al weer gehad. En natuurlijk weer koopjes gedaan: T-shirts, hemdjes en truien van € 1,00 tot € 5,00 en twee schilderijen met typisch Côte d'Azur- tafereeltjes voor in de saunakamer. Na half drie loopt het strand snel vol met zonaanbidders. We liggen er een uurtje of twee en zien en voelen dat de zon zijn werk al meer dan gedaan heeft. Het wordt dus tijd om naar huis te gaan voor vin et fromage!

SaintRaphaël-boulevard2.jpg (159767 bytes) SaintRaphaël-boulevard1.jpg (153211 bytes) SaintRaphaël-strand2.jpg (128391 bytes) Frejus-strand.jpg (137204 bytes) SaintRaphaël-zicht1.jpg (120546 bytes) LaBaume-vin et fromage.jpg (125398 bytes)
boulevard
St. Raphael
strand zicht op St. Raphael vin et fromage

È

kaartje Cap du dramont.jpg (386209 bytes)

02-05-05:    We gaan wandelen op Cap Dramont. Het is een klein gebiedje waar je toch enkele uren kunt ronddolen. De roodbruine porfierrotsen in een groen landschap met witgele, gele en paarse fauna en wisselende hoogtes staan dan ook borg voor schitterende foto's.

CapDramont1.jpg (274473 bytes) CapDramont2.jpg (170101 bytes) CapDramont3.jpg (183632 bytes) CapDramont4.jpg (218319 bytes) CapDramont5.jpg (201920 bytes)
zicht op Dramont  water  water  op weg
CapDramont7.jpg (188214 bytes) CapDramont6.jpg (147206 bytes) CapDramont8.jpg (296690 bytes) CapDramont9.jpg (206054 bytes) CapDramont-Annelies.jpg (216727 bytes)
rotspartij zicht op Agay doorkijkje natuurschoon Annelies

È

03-05-05:    We hebben de parkeerplaats bij La Saint Baume (Grotte Chapelle) weer teruggevonden. Dat betekent weer nieuwe wandelmogelijkheden, zoals vandaag naar Pic du Cap Roux (= top van de rode rots). Na een uurtje stijgend wandelen bereiken we de top. Na wat eten en drinken keren we linksom voor de afdaling. Tijdens de afdaling zorgen wegschuivende stenen ervoor dat ik mijn voet verzwik. Gelukkig kan ik wel zonder veel problemen de eindstreep halen. De zool van mijn rechterwandelschoen heb ik al eerder moeten "zekeren" met een extra veter, daar deze voor 2/3 deel is los komen te hangen.

kaartje Pic du cap Roux.jpg (312981 bytes)

Pic de cap Roux3.jpg (296874 bytes) Pic de cap Roux4.jpg (179325 bytes) Pic de cap Roux2.jpg (138391 bytes) Pic de cap Roux1.jpg (146311 bytes)
via smalle paadjes naar de top rotspartijen rotspartijen
Pic de cap Roux5.jpg (181330 bytes) Pic de cap Roux6.jpg (145009 bytes) Pic de cap Roux7.jpg (168612 bytes) Pic de cap Roux-Annelies.jpg (92586 bytes)
rotspartijen rotspartijen de terugweg rotspartijen

È

04-05-05:    Van onze eerste vakantie aan de Côte d'Azur herinneren we ons nog het gezellige vissersdorpje Saint Tropez. De huizenbouw rondom het haventje doet inderdaad nog denken aan de eenvoudige vissers van weleer. De haven kent echter geen enkele vissersboot meer. Er liggen nu alleen nog maar motor- en zeiljachten die niet onder luttele miljoenen de werf verlaten. En ook de horeca en middenstand is duidelijk meegegaan met het feit dat vele rijke beroemdheden hun stadje hebben uitgekozen om gezien te worden. Maar nog altijd is dit dorpje een bezoekje meer dan waard!

De foto's van Saint Tropez (hieronder) staan model voor een typisch méditeraan dorpje!

SaintTropez1.jpg (135799 bytes) SaintTropez2.jpg (127358 bytes) SaintTropez3.jpg (136007 bytes) SaintTropez4.jpg (99856 bytes) SaintTropez5.jpg (151776 bytes) SaintTropez6.jpg (167254 bytes)
SaintTropez7.jpg (155689 bytes) SaintTropez7.jpg (155689 bytes) SaintTropez9.jpg (136793 bytes) SaintTropez10.jpg (123368 bytes) SaintTropez11.jpg (151199 bytes) SaintTropez13.jpg (187748 bytes)

È

kaarttje gorgesdeblavet.jpg (397213 bytes)

06-05-05:   Na een verregende 5 mei gaan we vandaag weer aan de wandel onder een stralend-strak-blauwe hemel en een warme voorjaarszon. Het wordt een gebied dat we nog niet eerder bewandeld hebben. Wel kennen we de weg als aanloop er naar toe. Het is al drie jaar lang het laatste stukje van onze route Kapelle - Frejus, te weten de weg naar Bagnols-en Forêt. In die omgeving is langs de D 47een parkeerplaatsje gecreëerd bij het Bois de Défense. Het is het startpunt van de route naar de Gorges du Blavet. Een in aanvang wat "rommelige" route, in die zin,dat we niet duidelijk kunnen krijgen hoe we moeten gaan. Gelukkig brengt onze gedetailleerde wandelkaart uitkomst. Onderweg moeten we - via stenen en boomstronken - twee keer het "stroompje"de Blavet oversteken. Op die manier komen we aan bij de "Grotte Préhistoriques du Muéron". Even verderop veranderen de smalle met keien bezaaide looppaadjes in brede paden waar het heerlijk wandelen is in de warme zon. De Gorges (= ravijn) is een wat overdreven benaming voor dit dalletje. Niettemin hebben we weer genoten van een twee uur durende wandeling in een mooi natuurgebied.
Bagnoles-en-Foret-zicht op het dorp.jpg (156331 bytes) GorgeseBlavet2-Annelies zoekt de weg.jpg (273483 bytes) GorgeseBlavet3-grot2.jpg (134766 bytes) GorgeseBlavet3-grot.jpg (137655 bytes) GorgeseBlavet4.jpg (218284 bytes)
Bagnols-enForêt  even oriënteren  Grotte du  Muéron Grotte du Muéron Gorges du Blavet
GorgeseBlavet5.jpg (202898 bytes) GorgeseBlavet6.jpg (263167 bytes) GorgeseBlavet7.jpg (192406 bytes) GorgeseBlavet8.jpg (260745 bytes) Bagnoles-en-Foret-bloeiendboompje.jpg (290697 bytes)
Gorges du Blavet wandelweg wandelweg   wandelweg   prachtige bloesem

kaartjemonaco.jpg (263586 bytes)

Feiten betreffende Monaco:

In 1291 vestigde de familie Grimaldi uit Genua zich definitief in Monaco. Als Guelfen (aanhangers van de Paus) waren ze vertrokken vanwege de strijd tegen de Ghibellijnen (aanhangers van de keizer).

oppervlakte:                           157 hectare
inwoners:                                30.000
autochtone Monegasken:      + 4000
naamgeving:                           naar GriekseGod Monoïkos
heersers:                                Familie Grimaldi (eind 14e eeuw)

07-05-05:    4 jaar geleden waren we voor de eerste keer in Zuid-Frankrijk. Wij gingen toen ook naar Monaco. Het was een regenachtige dag. We hebben toen vooral veel tijd doorgebracht in het magnifique Muséé Oceanografique (waar de vermaarde diepzee-onderzoeker Jacques Cousteau nog een tijdje directeur van geweest is). Vandaag willen we ook de andere kant van het kleine staatje zien. Wat ons met name opvalt is dat de weg niet altijd even gemakkelijk te vinden is: via roltrappen en liften kom je op elke hoogte die je wilt, maar verlies je weer zo gauw de route uit het oog. Een stadsplattegrondje was dan ook erg hard nodig. Onze route zijn we toch weer gestart in Monaco-stad: de plaats waar de koninklijke gebouwen staan, de kathedraal met de de graven van o.m. Prinses Grace Kelly en Prins Rainier III,  de musea en souvenirwinkeltjes en de schitterende botanische tuin. Vanaf deze rots heb je schitterende uitzichten op Monte Carlo. In Monte Carlo (en met name rondom het casino) rijgen de Porches,  Ferrari's, Lamborghini's en Bentleys zich aaneen. De BMW's en Mercedesssen zijn hier gedegradeerd tot boodschappenautootjes.

Monaco-station Monte carlo.jpg (146111 bytes) Monaco-tribunes F1-races.jpg (187624 bytes) Monaco-hotel.jpg (180924 bytes) Monaco-casino.jpg (174727 bytes) Monaco-boot2.jpg (161661 bytes) Monaco-boot1.jpg (170210 bytes)
Station Monte Carlo Zicht op tribunes
tijdens F!-races
Hotel Paris Het Casino enkele jachten jacht
Monaco-koninklijk paleis3.jpg (120326 bytes) Monaco-MonteCarlo1.jpg (165351 bytes) Monaco-hoteltuin.jpg (193507 bytes) Monaco-havenzicht2.jpg (190519 bytes) Monaco-havenzicht3.jpg (265662 bytes) Monaco-havenzicht1.jpg (268892 bytes)
Zicht op toren paleis doorkijkje Monte Carlo hoteltuinen jachthaven  jachthaven  jachtrhaven
Monaco-kathedraal.jpg (165129 bytes) Monaco-graf Prins RainierIII.jpg (153785 bytes) Monaco-wisselen van de wacht1.jpg (100884 bytes) Monaco-koninklijk paleis2.jpg (149689 bytes) Monaco-koninklijk paleis1.jpg (153988 bytes) Monaco-koninklijke gebouwen.jpg (108661 bytes)
katehedraal graf Rainier III wacht wisselen paleis  paleis  koninklijke gebouwen

È

08-05-05:    zondag is marktdag in Fréjus! Dus vandaag - moederdag! - blijven we "op 't durp". Wat markten, luieren aan het strand, even op een terrasje zitten en 's avonds heerlijk fonduën, buiten bij een temperatuurtje van nog rond de 23 graden.

Frejus-markt3.jpg (124633 bytes) LaBaume-Louis fondue.jpg (153609 bytes) LaBaume-Louis fondue2.jpg (146975 bytes) LaBaume-Annelies-fondue1.jpg (127738 bytes)
markt in Fréjus fondue fondue fondue

09-05-05:    Een  nieuwe route op het schema, enkele kilometers ten noorden van Valescure, omgeving Col des Sacs! Alleen vervelend dat er onderweg zo weinig aanwijzingen staan. En met de kaart alleen komen we er deze keer niet helemaal uit. We hebben anderhalf uur licht stijgend terrein gevolgd in een zeer rustig wandelgebied, dat overigens nog volop de sporen droeg van de grote bosbranden in 2003. Omdat we toch weer graag uit wilden komen op het parkeerterreintje bij onze auto hebben we deze keer dezelfde weg maar terug genomen. Desondanks toch weer heerlijk genoten!

Col des Sacs-Louis2.jpg (221641 bytes) Louis en face.jpg (134217 bytes) Col des Sacs1.jpg (319397 bytes)
kaart lezen  sporen bosbrand 2003
Col des Sacs2.jpg (190640 bytes) Col des Sacs3.jpg (202005 bytes) Col des Sacs4.jpg (260354 bytes)
bergweg  bergweg  natuurschoon

È

10-05-05:   Vandaag moet het zwaartepunt liggen in Draguignan, de hoofdstad van het district Var. Op weg er naar toe zullen we ook nog even langs Les Arcs en Lorques rijden. In Les Arcs zijn we echter gauw uit gekeken. We wilden er de Romaanse Chapelle Saint-Rosaline bezoeken. Deze gaat echter pas om 14.00 uur open en we moeten dus onverrichtterzake verder rijden naar Lorques. Op zich niet zo'n bijzondere plaats, maar op weg naar het hoofddoel is het wel leuk even te kijken naar de vele grote plataanbomen die het dorpje rijk is. Tevens nemen we een kijkje in de - sobere en sombere - domkerk Collégiale Saint-Martin. Zo rijden we door de wijnstreek van de Var. Langs de weg komen we talrijke wijnboerderijen tegen. In Draguignan willen we naar het Musée des traditions Provencales, een niet al te groot museum dat op een aardige manier een beeld geeft van het boeren- en ambachtelijk leven in deze streek in de afgelopen 100 jaar. In de diverse vitrines kijk je naar o.m. de graanoogst, druivenoogst en wijnproductie, een schoenmakerswerkplaats, een kurkfabriek, de bijen- en zijderupsenteelt, schapen houden, aardewerk, etc. Je krijgt er zelfs een summiere , maar tóch, Hollandse beschrijving bij! Tot slot hebben we ook nog even kort door het stadje gelopen, maar te kort om het wat beter te leren kennen. We zullen er dan ook nog weleens terug naar toe gaan.

draguignan.jpg (72547 bytes)

Draguignan-platanen.jpg (165215 bytes) Draguignan-straatje.jpg (129867 bytes) Draguignan-straatje2.jpg (147276 bytes) Draguignan-museum-schoenmakerswerkplaats.jpg (140101 bytes) Draguignan-museum-landbouwwerktuigen1.jpg (175965 bytes) Draguignan-museum-landbouwwerktuigen2.jpg (172394 bytes)
platanen in Lorques Straatje in Lorques Straatje in Draguignan schoenmakers-
werkplaatsje
landbouwmachines landbouwmachines

È

kaartje lacdelavelan.jpg (228699 bytes)

11-05-05:    De laatste wandeling in het Esterelgebergte staat al weer op het programma. We weten nog niet exact welk gedeelte we willen nemen. We rijden er dus maar gewoon naar toe en zien wel. We nemen de weg die parallel loopt aan de péage en nemen daarna de D 637 waar ons al meteen de eerste verrassing wacht: parmantig steekt op een meter of 10 vóór onze auto een ree de weg over. Verder zien we een boog over de weg die onderdeel geweest is van een Romeins waterleidingnet. We verlaten even later de D637 om linksaf richting Col du Testanier te gaan. Rechts van ons de diepe kloven van Vallon de la Moure en Vallon d'Adam. Bij de Col du Testanier parkeren we de auto en beginnen we aan de overkant een tochtje rondom het Lac de L'Avelan. Aan de noord-oostkant van het meer pakken we er nog een lus bij langs Le Logis de Paris en langs de zuidkant van Vallon de Félix om daarna weer het meer verder te ronden. Aan het eind van de twee-en-een-half-uur durende wandeling wacht ons een nieuwe verrassing. Tijdens alle wandelingen waren we erg alert op het vinden van de prachtige groene hagedisjes. Niet één hadden we er nog gezien. Op het moment dat we weer bij de auto aankomen horen we geritsel in de berm: er blijken minimaal 2 hagedisjes tussen de rotsblokken in de berm te huizen, die een spel met ons gingen spelen (of wij met hen). Zolang wij ze heel voorzichtig benaderden bleven ze redelijk rustig in de zon liggen, maar één onverwachte beweging en ze spoten weer weg onder de keien. Als we ons dan een minuut of vijf niet lieten zien kwamen ze weer voorzichtig naar buiten om te zonnen. En zo ging dit spelletje wel een uurtje door, met als voornaamste resultaat voor ons: prachtige foto's!!

LacdeL'Avelan1.jpg (184296 bytes) LacdeL'Avelan2.jpg (266295 bytes) LacdeL'Avelan3.jpg (193882 bytes) LacdeL'Avelan4.jpg (181946 bytes) LacdeL'Avelan5.jpg (176093 bytes) Frejus-waterleiding.jpg (177369 bytes)
aquaduct
fauna-salamander7.jpg (186599 bytes) fauna-salamander3.jpg (191688 bytes) fauna-salamander2.jpg (204979 bytes) fauna-salamander4.jpg (263898 bytes) fauna-salamander6.jpg (227850 bytes) fauna-salamander5.jpg (226503 bytes)

È

12-05-05:   De voorlaatste dag van deze vakantie. Dan zijn we gewend om een beetje "thuis"  te blijven. Dat betekent ook bijna altijd nog even een bezoekje brengen aan de historische binnenstad van Fréjus, met zijn Romaansane verleden.
13-05-05:    In één dag terug rijden betekent: vroeg opstaan en flink doorrijden zodat je nog op een redelijke tijd in de avond  kunt thuis komen. Voor de 1250 kilometer rekenen we 13 á 14 uur filevrij rijden. Omdat het gedeelte tussen Metz en Luxemburg is afgesloten rijden we via Reims, Lille en Gent terug naar huis. Bijkomend voordeel is dat nu Antwerpen en Brussel (zie opening van dit verslag!!) gemeden kunnen worden.

Uit eindelijk werd het een ritje van 1250 km, gereden in 12.10 uur, inclusief 4 stops voor benzine en/of eten.

Foto's flora en fauna:

Naast de prachtige foto's van de hagedisjes hebben we nog een paar andere speciale natuurplaatjes .

flora-cactus.jpg (283735 bytes) fauna-meeuw.jpg (187573 bytes) fauna-krekel.jpg (158952 bytes) fauna-vlinder.jpg (194569 bytes)
cactus meeuw krekel vlinder

È

A L L E     M E N S E N     =   =   =     A L L E      M E N S E N     =   =   =     A L L E     M E N S E N      =   =   =

Wie op een terrasje zit doet dat meestal niet alleen om rustig van een drankje te genieten maar ook om mensen te kijken. Wij kregen enkele opvallende types  aangeboden en hoefden daarvoor nog niet eens op een terrasje te zitten.

de golfers:    bij het uitchecken in het IBIS-hotel in Vienne komt een "kakkerig uitziend" echtpaar het hotel uit mét een levensgrote koelbox! Nee, vertelden ze de receptioniste, ze hadden niet deelgenomen aan het petit-dejeuner! Waarschijnlijk hadden ze hun eten en drinken wel in de koelbox mee naar binnen gebracht.  Toen ze de koelbox in de bagageruimte van de auto wilden plaatsen,moest er eerst plaats gemaakt worden. En wat kwam er uit de kofferbak? Jawel, een hele tas met golfclubs!!

de string:    komen we terug van een wandeling in het Esterelgebergte passeert ons een zeer gebruinde en redelijk afgetrainde man vanrond de 50 jaar op een mountainbike. Behalve dat hij vrij moeiteloos naar boven fietst valt ons op dat hij redelijk schaars gekleed is. Een miniformaat rugzakje en - bij nader inzien - een zwart driehoekje voor zijn kruis. Als hij ons voorbijgaat kijken we verbaasd achterom en zien inderdaad 2 blote billen op het zadel. Fietsen in string! of zoals Herman Brusselmans het noemt ....met een keutelsplijter!

de paskraam:    op de markt in Frejus koop je BH's voor € 2,00! Te kust en te k(l)eur. Je zou denken: voor die prijs waag je een gokje en neem je er enkele mee. Maar niet de "madame" van rond de 60 die niet schroomt haar blouse uit te trekken en "en plein publique" haar bh  gaat passen; weliswaar nog wel over de eigenlijke BH.

de ijsmuts:    Ieder jaar opnieuw zien we ze weer: de Afrikaanse verkopers van zonnebrillen, leren riemen, handtassen, kammetjes, sieraden, etc. Meest opvallende verschijning is de inktzwarte Afrikaan van om en nabij de 120 kilo die in vol ornaat (Afrikaanse klederdracht) in zijn kraampje zit te puffen en te kijken hoe anderen het werk doen. Bij deze feestelijk gekleurde klederdracht staat altijd de oer-Hollandse wollen grijze  ijsmuts op zijn hoofd.

kopzorgen   In Monaco loopt een eenzame moslimvrouw wat rond te drentelen; kennelijk wil ze wel op de foto met op de achtergrond de haven met aanzienlijke jachten van de miljonairs. Ineens klampt ze een jongeman aan, duwt hem een wegwerpcamera in de de hand en zegt: "Will you make a photo please?" Ze zoekt de geschikte plaats en zegt dan tegen de stand-in fotograaf: "Please wait a moment", waarop ze haar hoofddoekje afdoet, haar haar los schudt en breed lachend gaat poseren.

de "zeikerds":    Tijdens onze laatste wandeling treffen we een tafereel wat je op elke lange wandeling tegen kunt komen: plassende dames! Een gehaaide dame gaat dan even iets van de weg af in de bosjes. Deze twee dames op leeftijd dachten het ook wel te kunnen doen op de hoek van een driesprong. Dus allebei de broek op de enkels. Geen gevaar, de heren stonden immers aan het eind van het pad op wacht! Wat ze niet verwacht hadden was dat er van de andere kant ook wel eens wandelaars zouden kunnen komen: Wij dus! Tijd om de broek op te hijsen was er niet meer. De dappere wachters op de hoek van het pad begonnen te bulderen van het lachen (en wij eveneens) terwijl de dames niet op of om durfden te kijken. Wat je noemt: met de billen bloot gaan.